Inspireren in plaats van beleren
Niemand zit te wachten op de corrigerende toon van een manager, die het allemaal beter weet en het beter zou kunnen. De boodschap is dan ook per definitie vervelend en niet kloppend, of toch wel? Wat voor de één als positieve feedback wordt ervaren, is voor de ander louter negatieve feedback.
Laten we eens terug gaan naar de basis van communicatie, waarbij de zender een boodschap verstuurd naar de ontvanger en dat het liefst met zo min mogelijk ruis. Als we verder inzoomen op communicatie, speelt ook de bereidheid om 'te willen ontvangen' een rol. Een goede manager kan hier invloed op uitoefenen, door na te denken over hoe de boodschap moet worden gebracht. Waarom zou je dat doen?
Het primaire doel is duidelijk; de boodschap moet een medewerker zo goed mogelijk bereiken. Het secundaire doel is ervoor te zorgen dat de medewerker overtuigd is van de inhoud en wordt aangespoord om (het liefst langdurig) iets op een goede manier met de boodschap te doen. Door geen aanpassingen te doen in de communicatie, is het waarschijnlijk dat het doel niet bereikt- of behaald zal worden en dat is zonde. Iemand kan in een extreem geval zelfs beschadigd raken.
Kortom, zet principes aan de kant en behandel niet iedereen altijd hetzelfde, maar probeer rekening te houden met de karaktereigenschappen van het individu. Pas de inhoud en de vorm van de boodschap aan, rekening houdende met de ander. Probeer daarbij negatieve energie om te zetten in positieve energie en maak iemand verantwoordelijk voor datgene wat niet goed gaat of waar de ander zelf tegen aan loopt. Op die manier voeg je inspiratie toe en maak je de ander enthousiast.
Laat frustratie vervangen door oplossingen en irritatie door zelfreflectie. Wat kan de ander zelf doen om het niet meer tot irritaties te laten komen? Vaak is aandacht geven, een alternatief bieden en belangrijk maken een goede stap eerste stap in de richting. Probeer dus in zowel boodschap en benadering, rekening te houden met het uiteindelijke doel en pas daar de communicatie op aan. Inspireren in plaats van beleren.

